Uvod > Karma Kagju > Ucitelia > Kunzig Samarpa

Samar Rinpoche

Dna 11. juna 2014 zomrel nas najdrahsi ucitel, 14. Kunzig Samar Rinpoche Mipham Chokji Lodro. Umrel v jeho milovanom centre Renchen Ulm v Nemecku, v pritomnosti jeho blizkej rodiny a niekolkych najblizsich ziakov. Tato nahla strata, ktora postihla vo vseobecnosti cely svet, zvlast potom svet buddhizmu, a najma Samarpovych ziakov, ma hlboke a dalekosiahle dosledky.

V ramci duchovnej hierarchie skoly Karma Kagju je Samarpa na druhom mieste, hned za Gjalwa Karmapom. Je emanaciou Amitabhu, Buddhu neobmedzeneho svetla, zivym prikladom pritomnosti Amitabhu v nasom svete vo forme mahabodhisattvu. Tibetsky titul „samar“ znamena „lama rubinovo cervenej koruny,“ a vztahuje sa na repliku Karmapovej vlastnej koruny, ktoru Karmapa daroval Samarpovi. Inkarnacie Samarpu sa tiez nazyvaju „Karmapovia s cervenou korunou“. 4. Karmapa povedal 2. Samarpovi:

„Ty si jednou manifestaciou, kym ja som druhou. Preto zodpovednost za udrziavanie neprerusenej kontinuity uceni linie Kagju spociva na tebe rovnakou mierou ako na mne.“

V Bhadrakalpa sutre Buddha Sakjamuni predpovedal: „V buducnosti pride mahabodhisattva s cervenou korunou k mnohym, co trpia, a vyvedie ich z ich cyklickej zmatenosti a utrpenia.“ Toto Buddhovo proroctvo sa naplnilo v Samarpovi. Aktivitou Samarpov, ako kontinualnej linie inkarnacii, je ochranovat celistvost Buddhovho dedicstva, najma ucenia pochadzajuce od velkych indickych mahasiddhov a tibetskych majstrov. Po starocia sa v ramci linie Kagju Karmapovia a Samarpovia navzajom rozpoznavali, striedajuc sa v ulohe ucitela a ziaka.

Narodenie a detstvo

14. Samarpa sa narodil 27. oktobra 1952 v kralovstve Derge vo vychodnom Tibete. V roku 1956 spolocne s bratom Dzigme Rinpochem cestovali do klastora Cchurphu, kde zotrvali dva roky. V lete 1956, vo veku styroch rokov, Samarpa odhalil svoju identitu tym, ze spoznal niekolkych starych mnichov z klastora Jangpochen, ktory je tradicnym sidlom Samarpov. V tom istom roku 16. Karmapa so sprievodom putoval do Bodhgaje, kde boli pozvani na festival Buddha Dzajanti pri prilezitosti 2500. vyrocia Buddhovho narodenia. V sprievode boli zacleneni aj Samar Rinpoche a Dzigme Rinpoche.

Po niekolkych mesiacoch cestovania po Indii a Nepale sa vratili do Tibetu, pricom po ceste navstivili klastor Jangpochen. Bolo to po prvykrat v tejto inkarnacii, co don Samarpa vstupil. Klastor si medzicasom prisvojila linia Gelug, ktora sa ho zmocnila v dobe ked tibetska vlada zakazala institut Samarpov. V klastore sa stale nachadzali sochy predchadzajucej inkarnacie Samarpu, hoci sa hovori, ze ich cervene pokryvky hlavy boli vymenene za zlte. Maly Samar Rinpoche ukazal na sochy a vyhlasil: „Toto som ja.“ Potom vzal cervenu korunu, ktora sa nachadzala v lone jednej zo soch, a polozil si ju na hlavu. O mnoho rokov neskor potom Samar Rinpoche ziskal Jangpochen naspat ako klastor linie Karma Kagju. Stalo sa tak na zaklade silnych priani mnichov linie Gelug, ktori v klastore zili, aby sa opat stal klastorom Karma Kagju.

Institut Samarpov

Na ziadost 16. Karmapu 14. Dalajlama (ako politicky predstavitel Tibetu – pozn. prekl.) neformalne suhlasil s obnovenim institutu Samarpu, ktoreho potom 16. Karmapa na sukromnej ceremonii uviedol do jeho pozicie. To sa stalo v roku 1958. Az dovtedy musela byt Samarpova prava identita utajena a okolie ho poznalo len pod menom Dordze Rinpoche. Po cinskej invazii Tibetu v roku 1959 sa Samar Rinpoche pripojil ku Karmapovi na ceste do exilu. Najprv presli do Bhutanu a potom na zaklade pozvania od Cogjala sa usadili v kralovstve Sikkim. Zaciatkom 60. rokov zacal Samarpa s klasickym vzdelanim a meditacnym treningom v klastore Rumtek, ktory bol zalozeny v casoch 9. Karmapu. V nasledujucich rokoch ziskal od 16. Karmapu kompletne ucenia a transmisie skoly Karma Kagju.

V roku 1964 tibetska exilova vlada oficialne zrusila zakaz institutu Samarpov. 16. Karmapa nasledne Samara Rinpocheho oficialne uviedol do jeho pozicie ako drzitela linie na najvyssej urovni hned po Karmapovi. Obnovenie institutu Samarpu po 170 rokoch zakazu povazoval 16. Karmapa za jeden zo svojich najvacsich uspechov. Po smrti 16. Karmapu v roku 1981 stal Samar Rinpoche ako jediny na strane pravdy a proti drvivej politickej presile pri urcovani pravej reinkarnacie Karmapu a zachovani autentickej linie Karma Kagju. Presne v sulade s duchovnymi tradiciami linie formalne rozpoznal Trinla Thaja Dordzeho ako 17. Karmapu, ked ho v roku 1994 oficialne uviedol to jeho pozicie v Karmapovom medzinarodnom buddhistickom institute v Dilli. V nasledujucich rokoch potom Karmapovi odovzdal celu transmisiu linie, plny meditacny trening a zmocnenia.

Rinpocheho smrt

Ked sa J.S. Karmapa Thaja Dordze dozvedel smutnu spravu o smrti svojho ucitela, spomenul Buddhovo zakladne ucenie o pominutelnosti, tiez vsak vyhlasil, ze hoci fyzicka manifestacia Samara Rinpocheho tento svet opustila, jeho uloha ako ucitela nadalej pretrvava, pricom jeho aspiracie a pozehnanie pretrvaju navzdy.

Kratko po Samarpovej smrti zacalo prichadzat mnozstvo uprimnych kondolencii jeho ziakom a rodine, najma jeho bratovi Dzigme Rinpochemu, od mnohych vyznamnych buddhistickych osobnosti s ktorymi za zivota udrziaval silne spojenie. Lamovia z klastora Ka Ning Sedrup Ling v Nepale pod vedenim Choki Nima Rinpocheho vystihli pocity nespocetnych praktikujucich dharmy nasledovne: „Je to akoby temnota noci odrazu zhltla nas svet.“

Na ziadost Karmapu Thaja Dordzeho zacali stovky centier a klastorov linie Karma Kagju po celom svete s praxou Amitabhu, Buddhu neobmedzeneho svetla. Lama Ole Nydahl sa obratil na svojich ziakov a priatelov v centrach buddhizmu diamantovej cesty s nasledovnym posolstvom:

„Prave sme zazili hlboku stratu, ked J.S. Kunzig Samar Rinpoche opustil tento svet. Avsak, ako bodhisattva s jedinecnymi kvalitami – pocas svojich inkarnacii i medzi nimi – stale ponuka neznicitelne prilezitosti pre mnohych ziskat aspekty jeho velkeho pozehnania a vhladu. A preto, az pokym budeme mat opat moznost stretnut ho v jeho inkarnovanej forme, myslime nanho pri invokacii Buddhu neobmedzeneho svetla: OM AMI DEWA HRI. Bol skutocne jedinecnym ucitelom a velkym prikladom.“

Rinpoche prednedavnom navstivil Europu, odovzdavajuc ucenia v mnohych buddhistickych centrach rodiny Karma Kagju, vratane Dhagpo Kagju Ling v Dordogne vo Francuzsku, ktore je hlavnym sidlom Karmapu v Europe, ci Kagyu Ling v Manchestri, co je hlavnym centrom komunity Decen. Poslednym centrom diamantovej cesty, ktore Samarpa navstivil v tejto inkarnacii bol Beaufoy Institute v Londyne. Uplne poslednym miestom bol Renchen Ulm, europska centrala jeho vlastnej siete centier Bodhi Path, ktore zakladal od polovice 90. rokov.

Kriza linie Kagju

Samar Rinpoche bol mozno najznamejsi pre ulohu v krize, ktora zachvatila liniu Karma Kagju po smrti 16. Karmapu. Priniesla mu na jednej strane obrovsku vdacnost, na strane druhej trpke odsudenie. Mnohi nie su schopni ani si predstavit, ako ochranil tradiciu Karma Kagju a svojich ziakov, oslobodiac ich zo sektarskej nadvlady a bahna cinsko-tibetskej geopolitiky, prekonajuc nepredstavitelne tazkosti.

Na to, ze bol tibetskym rinpochem, bol velmi nezvycajny v tom, ze neprijimal ziadne kompromisy. Odmietal hrat hry ci tolerovat manipulaciu. Ked citil, ze ma pravdu, nebal sa postavit sa komukolvek, bez obav o svoju vlastnu reputaciu ci akukolvek osobnu agendu. Cestnost, odvaha a absolutna neohrozenost definovali jeho osobnost. Bol pevny ako skala, neustupny v oddanosti voci svojim idealom, a nemenny bez ohladu na velkost prekazky, vzdy pokracoval a vzdy hladel vpred.

Samarpa si bol vzdy plne vedomy svojej pozicie, no nikdy nesklzol k pyche ci arogancii, kombinujuc vaznost so skromnostou. Kedze mal prirodzenu jemnost a sucit, mohol byt v komunikacii aj uderny a priamy, zvlast ked islo o komplikovane veci suvisiace s krizou v linii Kagju. Ako priklad mozno uviest Samarpov otvoreny list profesorovi Robertovi Thurmanovi, ktory sa o tuto krizu zaujimal. V liste Rinpoche pouzil nove slovne spojenie „balickovi veriaci“ (package believers) na oznacenie buddhistov, ktori neskumaju detaily jednotlivych situacii, a potom sa lahko stavaju obetami fanatizmu. Ked prislo na „dokaz“ predostrety tibetskej exilovej vlade v suvislosti s rozpoznanim 17. Karmapu, Samar Rinpoche uviedol:

„Pri takychto druhoch rozpoznavania neexistuje tradicia ziadania dokazov. Ide totiz o proces, ktory je mimo toho, co ludia normalne dokazu vnimat zmyslami. Takze podla tradicii linie Karma Kagju som to ja, tym, ze som Samarpa, ja sam som tym dokazom, ze mam tu moc rozpoznavat Karmapu.“

Je pravdou, ze v sulade so svojou ulohou drzitela linie nemal Samarpa inu moznost ako oddat svoj zivot ochrane tradicie Karma Kagju, ktora sa dostala do konfliktu. Predstavoval vsak ovela viac, nez len ulohu tejto institucie. Na adresu tulkuov raz vyhlasil:

„Kedze kazda inkarnacia je novym zivotom, kredit z dobrych skutkov z minulosti sa neprenasa do novej inkarnacie automaticky. Zasluhy je nutne v kazdom zivote budovat nanovo.“

Aktivity Samara Rinpocheho

Pod cervenou korunou sa skryval skutocne velky muz. Daleko presiahol svoj formalny status drzitela linie Karma Kagju, ci svoju zodpovednost pocas krizy v linii. Bol vynimocne vysoko realizovanym lamom, zaroven vsak jeho aktivita zasahovala aj do mnozstva svetskych urovni.

Samar Rinpoche bol velkym humanistom a filantropom. Jeho kniha Vytvorenie transparentnej demokracie: novy model (Creating a Transparent Democracy: a New Model), ktora predstavuje ramec pre jedinecny demokraticky system s dorazom na dobro a prosperitu obyvatelstva, vznikla s motivaciou, aby sa myslienky v nej uvedene mohli vyuzit na zlepsenie v malych krajinach, akou je napriklad Nepal. Rinpocheho ani tak nezaujimala politika ako taka, ale skor vseobecne stastie a dobry zivot ludstva ako na individualnej urovni, tak aj na urovni spolocnosti.

Rinpocheho mozeme skutocne oznacit za genia. Miloval neustale vzdelavanie a jeho mysel bola neprestajne zvedava, vdaka comu ziskal vynimocne vedomosti o svete. Mal obrovsky respekt voci akademickemu svetu a tym, ktori studovali. Jeho schopnost objavovat, hlbkovo analyzovat a badat vo vsetkych oblastiach od kultury, vedy, fyziky, historie az po politiku, skombinovana s vysokou inteligenciou, mu umoznovala pospajat si vsetky ziskane informacie a dospievat k velmi specifickym, samostatnym zaverom. Zaujem o vsetky vonkajsie discipliny i vnutorne emocne javy vyustil vo velky vhlad do vesmiru i do ludi.

Samarpa nelimitoval svoj zaujem o stastie bytosti len na ludi, ale myslel aj na zvierata i na planetu ako celok. Zalozil Nadaciu neohraniceneho sucitu (Infinite Compassion Foundation) s cielom podporovat humanny pristup k zvieratam chovanym na maso a dalsie produkty, aby neboli nutene zit a zomierat v tazkych podmienkach. Ked videl zvierata uvaznene v tesnych klietkach, vzdy sa osobne zasadil za zlepsenie ich podmienok. Dokonca aj divo zijuce zvierata citili silu jeho sucitu a intuitivne prichadzali za nim, ked boli chore.

Smrt Samara Rinpocheho je obrovskou stratou nielen pre jeho ziakov, ale aj pre historiu, kedze jeho odchodom sa ukoncila velka cast dejin himalajskeho regionu. Bol bez pochyby v tomto regione jednou z najvyznamnejsich postav 20. a zaciatku 21. storocia.

Ako clen vznesenej rodiny Athub, Samar Rinpoche mal blizky pristup nielen k 16. Karmapovi, ale aj k najvyssim nabozenskym a politickym predstavitelom himalajskeho regionu, vratane kralovskej rodiny v Bhutane. Nik nemal tak velky vhlad do 16. Karmapu, jeho prepojeni a roznych uloh ktore jednotlivi lamovia hrali v casoch exilu. Rinpocheho vynimocna pamat vytvorila neopakovatelne spojenie s az encyklopedickym porozumenim dejin himalajskeho regionu v tom obdobi, kedze Rinpoche to navyse vsetko sam zazil a sam na udalostiach participoval. Rovnako ako velky Lobpon Cechu Rinpoche, s ktorym boli blizki a doverni priatelia, mal Samarpa taky prehlad o kulture, historii Himalaji a ich spolocenskej sieti roznych vztahov, ze si dokazal pospajat rozne signaly a rozkodovat pravy vyznam udalosti a sprav.

Samar Rinpoche bol ako truhlica pokladov, vzdy dokazal prekvapit niecim uplne novym a vynimocnym. Hoci o tom nehovoril, bol aj velmi talentovanym umelcom. Vedel nadherne kreslit a velmi dobre hral na flaute.

Projekty a ucenia

Samar Rinpoche prevzal duchovnu zodpovednost za projekt budovania najvacsej stupy v Europe, ktora stoji v Benalmadene na juznom pobrezi Spanielska a je vysoka 33 metrov. Zacal ju budovat este Lobpon Cechu Rinpoche, v spolupraci s regionalnou samospravou. Po smrti Lobpona Cechu Rinpocheho dohliadal Samar Rinpoche na jej dokoncenie a potom ju v roku 2003 inauguroval spolu s lamom Ole Nydahlom, clenmi bhutanskej kralovskej rodiny a predstavitelmi regionalnej samospravy.

Ako ucitel dharmy bol Samar Rinpoche bohatym zriedlom vedomosti i meditacnej praxe. Jeho vizia buddhizmu bola sirokospektralna a nesektarska: najvacsi doraz kladol na trening mysle (lodzong), mahamudru, meditaciu pokojneho spocivania a klasicku buddhisticku filozofiu. Aktivne vyhladaval a ziskaval transmisie meditacii pokojneho spocivania a vhladu od vsetkych zijucich ucitelov vsetkych tibetskych linii. Jeho ucenia sa najcastejsie spajali s mahamudrou, ktoru vysvetloval s neprekonatelnym majstrovstvom. Jeho pristup k dharme bol presny a vedecky, a jeho prax bola plne v sulade s jeho uceniami: bol prikladom toho, ze v buddhizme nejde o vieru, ale o analyzovanie a testovanie uceni, ci su relevantne pre nas zivot.

Potom tu bola este ohromna sila jeho pozehnania. Mohli ste ju citit najma pocas zmocneni, ktore odovzdaval, napriklad na Amitabhu, Buddhu neobmedzeneho svetla, ktoreho on sam bezchybne manifestoval, sprostredkujuc svojim ziakom nadcasovu ziarivost jeho realizacie. Aj pri takychto prilezitostiach bola zrejma tendencia Samarpu nerozdelovat, napriklad pocas vynimocnej a hlboko koncepty rozbijajucej iniciacii gurujogy na 3. Karmapu, ktoru odovzdal v Europskom centre v roku 2009. Tato transmisia totiz patri k termam skoly Ningma, a Samarpa ju dostal od Dilgo Khjence Rinpocheho vo veku 15 rokov a v Europskom centre to bolo vobec prvykrat, ked ju v tomto zivote odovzdaval.

Spojenie s Hannah a lamom Ole Nydahlom

Samar Rinpoche mal velmi hlboke spojenie s Hannah a lamom Ole Nydahlom, ktore pretrvavalo uz od roku 1970, kedy im odovzdal slub bodhisattvu. Na prednaske v Kasseli v roku 2006 o nich Samarpa povedal: „Ked v roku 1973 poziadal 16. Karmapa Oleho Nydahla a Hannah aby ucili, predpovedal, ze budu mat velky uspech v sireni Buddhovych uceni na Zapade... Udrzali si svoje zvazky bez akychkolvek pochyb, a vzdy nasledovali a plnili priania Karmapu.“

Pocas nasledujucich rokov sa najma Hannah, cez svoju ulohu prekladatelky a mosta spajajuceho Vychod so Zapadom, stala jednym z jeho najblizsich a najdovernejsich ziakov. V temnych casoch krizy linie Kagju v roku 1994 to bolo prave nerozbitne spojenie a dovera medzi Samarom Rinpochem, Hannah a lamom Olem a ich efektivna spolupraca, ktore viedli k uspesnemu uteku 17. Karmapu Thaja Dordze a jeho rodiny z Cinou okupovaneho Tibetu do slobodneho sveta.

V roku 2007, ked Hannah diagnostikovali posledne stadium rakoviny a zostavalo jej uz len niekolko dni zivota, Samar Rinpoche letel do Kodane, aby sa s nou rozlucil a odovzdal jej posledne ucenia pred smrtou.

Posledne ucenie

Zo vsetkych velkych kvalit, ktore Samar Rinpoche manifestoval, jedna z najdojemnejsich bola jeho laska ku krase prirody. Miloval prostredie jeho centra Bodhi Path v americkej Virginii, no najma malebny pokoj centra Renchen Ulm v Nemecku. Vybral si ho ako miesto, kde stravi posledne dni zivota, a sem tiez pricestovali J.S. Karmapa Trinla Thaja Dordze, lama Ole Nydahl, vysoki rinpocheovia a lamovia linie Karma Kagju a jeho ziaci z celeho sveta zlozit mu poslednu poklonu a robit priania za jeho rychly navrat.

Samar Rinpoche bol drzitelom pravdy mimo akejkolvek manipulacie, a ako taky mohol vediet uplne vsetko. Z plneho vedomia, s jasnostou a viziou, vo svojom poslednom uceni, ktore pred smrtou odovzdal, povedal: „Nemusite sa bat smrti, pokial viete ako v smrti praktikovat.“ Posledne z jeho projektov a skutkov, ktorych je privela na to, aby sme sa ich mohli pokusit vymenovat, zanechal pre svojich ziakov, aby ich dokoncili.

Ked hovorime, ze Samarpa je emanaciou Amitabhu, nemali by sme to nespravne chapat, ako ze je nejakym praktikujucim meditacie, ktory zivot po zivote dosahuje velke vysledky na ceste k osvieteniu. To, ze sa objavil v tomto svete, je Samarpovo vlastne rozhodnutie, rovnako ako jeho vlastna prirodzenost urcuje, ze sa znovu rozpusti vo svojej cistej krajine Dewachen, ktoru sam vytvoril. Samarpove jedinecne kvality, ktore manifestoval, nam budu chybat. V tychto casoch upadku mame obrovske stastie a sme pozehnani tym, ze sme ich mohli stretnut, a pochopit, ake boli obrovske.

Zaverecna poznamka:

Rovnako ako predchadzajuci Samarpovia, aj jeho dalsia reinkarnacia bude autorizovana, v sulade s principom vzajomneho rozpoznavania sa, tym Karmapom, ktoreho on sam rozpoznal, teda Karmapom Trinla Thaja Dordze.

Rovnako ako ked Samarpa rozpoznal Karmapu Trinla Thaja Dordze, tento proces bude prebiehat ako interna, duchovna zalezitost v ramci autentickej linie Karma Kagju. V ziadnom pripade nebude ovplyvnovana tretimi stranami s cielom podporit vlastneho kandidata pre politicke ciele.



Buddha