Všetci si myslia, že sú "ja" alebo "osoba", nejaké "ego" alebo čokoľvek iné, čo ich návyková myseľ vníma ako reálne, ale keď to hľadajú, nemôžu to nájsť.
Tradičné buddhistické kultúry poznajú dve možnosti ako nasledovať buddhistické učenia: ako mnísi či mníšky, alebo ako laici – svetskí praktikujúci. V Tibete sa ako samostatná spoločenská skupina sformovala i cesta uskutočniteľov, medzi ktorými sa odohrával skutočný prenos diamantovej cesty.
Mnísi a mníšky žili oddelene v kláštoroch, dodržiavajúc celibát a striktné pravidlá správania, ktoré im poskytovali ochranu. Laici sa starali o svoje rodiny a spoločnosť, podporovali učiteľov a kláštory a snažili sa učenia začleniť do svojho každodenného života. Uskutočnitelia žili mimo spoločnosti a jej obmedzení, často v odľahlých jaskyniach, striedajúc partnerov a využívali všetky pôvaby života ako cestu k rozpoznaniu mysle. Známym príkladom je veľký jogín a uskutočniteľ Milaräpa.
Ľudia v rozvinutých krajinách dnes môžu sami rozhodnúť o počte svojich potomkov, a preto u nás nevzniknú žiadne veľké kláštory. Mnohé ženy a muži, ktorí v minulosti nasledovali Buddhov príklad, nežili oddelene preto, že by jeho učenia boli zaujaté voči telu. Jednoduchým dôvodom bolo to, že sa nemohli milovať bez toho, aby nemali deti a to vtedy, omnoho viac než dnes, obmedzovalo čas na štúdium a meditáciu.
Rozdiely medzi pôvodne zreteľne oddelenými skupinami uskutočniteľov a laikov sa dnes v rozvinutých západných krajinách strácajú. V Tibete sa uskutočnitelia museli vonkajškom vymedzovať – súťažili totiž s mníchmi a mníškami v červených rúchach o materiálnu podporu ekonomicky aktívnej časti obyvateľstva. Praktikujúci v centrách diamantovej cesty Karma Kagjü, založených lámom Ole Nydahlom nasledujú príklad jedného z prvých držiteľov línie Kagjü, laika a uskutočniteľa Marpu. Vedú zmysluplný život laikov, usilujúc sa na každodennej úrovni žiť čo najužitočnejším a najplnším spôsobom a na úrovni pohľadu vo všeobecnosti udržujú Veľkú pečať – a teda úroveň uskutočniteľov.